Verslag laatste speelronde landelijke teams SKF

Afgelopen zaterdag werd alweer de laatste speelronde gespeeld van de voorjaarscompetitie. Allemaal uitwedstrijden voor zowel de drie herenteams als het damesteam. Hier een verslag van hoe het ze verging.

Fysiotherapie Scheepjeshof/SKF dames 1 won een week eerder thuis van Avanti, bij winst in Hazerswoude zou handhaving worden bewerkstelligd. Melanie Bierdrager en Brenda Vonk startten beide met een simpele overwinning op respectievelijk Annefleur Trel en Christel Petiet. Sharon Janssen kon vervolgens bij winst een vroegtijdig einde maken aan de wedstrijd, maar na winst in de eerste game tegen Nena Zantman bleek de tegenstander toch duidelijk sterker en zo kwam het eerste punt voor Avanti op het bord. Melanie mocht het vervolgens afmaken tegen Petiet. Ondanks een aantal mooie punten voor de sympathieke tegenstander was Melanie toch duidelijk sterker en zo werd het derde punt gescoord. Fysiotherapie Scheepjeshof/SKF dames 1 heeft dus zoals verwacht handhaving kunnen afdwingen, volgend jaar nieuwe kansen in de Eredivisie.

Autobedrijf Jacco de Gooijer/ SKF-heren 1 ging op bezoek bij US 1 in Amsterdam, kanshebber voor een plek bij de bovenste twee. Echter, Pieter van den Berg en Floris Zur Muhlen leverden beide een prima prestatie door te winnen van Dylan Kret en Jean Paul Montanus. Alleen de sterke Jeroen Hendriks was een maatje te groot. Het dubbel werd een thriller die met 11-9 in de vijfde werd gewonnen door Pieter/Floris. Jeffrey Vonk kwam niet tot scoren al was hij er tegen Kret erg dichtbij. De spannende wedstrijd werd met 9-11 in de vijfde game verloren. Autobedrijf Jacco de Gooijer/ SKF-heren 1 eindigde door het gelijke spel op een ietwat teleurstellende vijfde plaats en zal na de zomer moeten uitkomen in de 2e divisie.

SKF 2 moest drie punten voorsprong op Sittard 1 verdedigen, een lastige klus want er stond een uitwedstrijd bij SVE 1 op het programma. Dicky de Jong versloeg in vijf games Rogier Kessel waarna Erik Verzijl geen grip had op het spel van een sterk spelende Wouter van der Mark. Daarna de sensatie van de dag. Ricco Gerritsen kwam tegen Jelle Goossens (oud SKF 1 speler) met 0-2 in games achter, maar boog het om en wist de wedstrijd knap te winnen. Het dubbel Dicky/Erik verloor onnodig in vijf games (een 7-0 voorsprong in de derde game werd zelfs verspeeld). Uiteindelijk wist Dicky nog tweemaal in vijven te winnen en in de laatste wedstrijd deed Erik hetzelfde tegen Kessel. Vijf potten in vijf games winnen, een knappe en zwaarbevochten 5-5 en dus zal SKF 2 blijven uitkomen in de 2e divisie.

SKF 3 speelde tegen Avanti 3 dat in de laatste wedstrijd met kopman Martin Groenewold achter de tafel verscheen. De “kale krijger” was duidelijk een maatje te groot en hij zorgde daarmee al voor de eerste vier tegenpunten voor SKF 3. Thijs van den Berg wist wel te winnen van Steven Pouw, tegen Marcel Does kwam de jonge SKF’er niet tot scoren. Edwin Vonk versloeg juist wel Does, hij liet Pouw ontsnappen met 12-14 in de vijfde game. Wisse Kuiters kwam niet tot scoren, jammer genoeg verloor hij onfortuinlijk met 9-11 in de vijfde game van Does. Door de 2-8 nederlaag kwamen Avanti 3 en SKF 2 beide op 54 punten en daarmee achter Vriendenschaar op de tweede plaats. Door het negatieve onderlinge resultaat dus een derde plaats.

Hoe kijken we nu terug op het seizoen. Het was een seizoen van ups en downs. Het lukte de dames voor het eerst sinds jaren niet om de play-offs te bereiken, wel besluiten ze het seizoen met twee simpele zeges en dus handhaving. Het eerste herenteam wist dat ze het lastig zouden krijgen. De start van het seizoen was prima, maar helaas kon dat niveau niet worden vastgehouden. Wel staat het team op scherp en willen ze er alles aan doen om snel terug te keren naar de 1e divisie. SKF 2 wist zich knap te handhaven in een loodzware poule. De jonge Erik en Ricco moesten wat wennen aan het niveau maar maakten zichtbaar grote stappen. De ervaring van Dicky zorgt ervoor dat een langer verblijf in de 2e divisie mogelijk is. SKF 3 begon heel zwak aan het seizoen, maar door een hele goede fase rukte zij op naar de subtop in de 3e divisie. Nog meer van de topwedstrijden die we hebben gezien en wat minder zwakkere momenten, en volgend seizoen strijdt dit team ongetwijfeld weer bovenin mee.