In Memoriam Jan van Manen sr

Op zondag 6 februari j.l is ons lid van verdienste Jan van Manen sr overleden in de leeftijd van 83 jaar. Zijn gezondheid nam de afgelopen jaren af door problemen met zijn nieren. De dialyse werd hem te zwaar en hij koos ervoor om daar mee te stoppen. De laatste dagen van zijn leven verbleef hij in het Hospice De Wingerd in Amerongen. Afgelopen vrijdag was ik met zijn vrouw Eef nog op bezoek. We hebben nog even wat herinneringen opgehaald over zijn tafeltennisleven.

Via Ritac en Hollandia kwam Jan in 1960 bij SKF. Samen met Jan van den Berg behaalde hij in die jaren alle diploma’s om als trainer van de jeugd betere spelers te maken. In de weekenden ging hij met ze op stap naar wedstrijden en toernooien. Door zijn contacten werd hij door de NTTB gevraagd voor een functie binnen de bond als toernooileider. Het organiseren van toernooien was zijn passie: club – en scholierenkampioenschappen. Hij was bij SKF coach van meerdere teams.

Nadat hij binnen de Bond was gestopt bleef hij zoeken naar activiteiten binnen de club. Zelf heb ik vaak nauw met hem samengewerkt. Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum haalden we samen de Fransen Secretin en Purkart naar Veenendaal voor een show in een uitverkochte sporthal West. In een niet al te comfortabel Volkswagenbusje haalden we samen op een mistige januaridag in 1989 de beide mannen van luchthaven Schiphol. Jan was behoorlijk zenuwachtig. Hij vreesde dat het vliegtuig niet kon landen door de mist. Opgelucht zag hij ze door de douane komen. In hetzelfde jaar werd hij Lid van Verdienste.

Hij was de drijvende kracht achter de bedrijfscompetitie en was betrokken bij de Wall of Fame. Samen met Jan van den Berg gaf hij zijn tijd aan Tafeltennis Overdag. Duidelijk is dat SKF diep in het hart zat bij Jan sr. Die laatste toevoeging was nodig omdat zoon Jan ook actief is binnen de club.

Zijn laatste bezoek aan het clubgebouw was in het afgelopen najaar. Jan kwam met zijn scootmobiel naar een wedstrijd van de dames kijken. Die actie kostte hem veel moeite. Samen hebben we toen nog wat gedronken.

De tafeltennisvereniging SKF heeft veel te danken aan Jan. Wij danken hem voor al de tijd en inzet, die hij aan de club heeft gegeven vanaf de jaren zestig.

Wij condoleren zijn vrouw Eef, zijn zoons Jan en André, schoondochters en kleinkinderen met het overlijden van Jan.

Namens het bestuur en leden van SKF ,

Henk Brouwer