SKF Landskampioen Jeugd! Het verslag

Door: Dicky de Jong

Zaterdag 13 mei, een datum die roodomrand op de agenda staat. Eindelijk is het zover, de finale om het landskampioenschap bij de jeugd. Vorig jaar was het al een grote happening toen SKF 1 in de finale stond, helaas trokken we toen aan het kortste eind. Een ding is zeker, we zouden er met z’n allen alles aan gaan doen om dat niet nog een keer te laten gebeuren! Er werd de laatste weken extra goed getraind, dus daar kan het niet aan liggen! Om half 12 druppelden de eerste supporters binnen bij SKF en na een plakkie (cake) en een bakkie (koffie/thee) konden we de bus in. Onder luid gezang vertrokken we naar Hilversum waar onze helden voor een dag al volop aan het inspelen waren.

Finale bus
(klaar voor vertrek!)

Aangekomen in de zaal waren we eerder dan het publiek van SVE, wat ons de kans gaf om de mooiste plek te claimen. En toen we helemaal klaar zaten en stonden kon het spektakel beginnen! Romano mocht beginnen tegen Tim Gras, de tweede man aan de kant van de Utrechters. Romano leek het minste last te hebben van de zenuwen en liet fantastisch tafeltennis zien. In de tweede game kwam de tegenstander dichterbij, maar op 9-9 werd Romano naar achteren gedwongen en kon hij alleen nog maar hoog geven. Toen de smash van Tim nog harder werd teruggeslagen door Romano kreeg hij pas echt vleugels en liet de tegenstander verder kansloos. 1-0 voor SKF! Dan Erik, de grote man in de halve finales, tegen de op papier zwakste speler van SVE Gabriëlius Camara. Spanning, een mindere wedstrijd of gewoon een tegenstander die erg goed speelde. Ik denk dat het alle drie wel zo was, Erik kwam niet verder dan winst in de derde game. Daarna Douwe tegen kopman Floris zur Mühlen. Door flink te ontregelen kwam Douwe op een 2-0 voorsprong maar de taaie Floris kwam terug met winst in de derde game. Een zeer spannende vierde game ging met 12-10 naar Douwe. We staan weer voor!

Finale 1e wedstrijd Finale supporters
(Romano begint, het publiek zit klaar!)

Inmiddels was de zaal nog verder gevuld, SVE staat bekend om zijn volop feestende en gezellige senioren die inmiddels wakker waren en naar Hilversum waren gekomen. Nog meer gezang en nog meer sfeer toen het dubbel begon. Thijs werd ingezet in het dubbel en met Erik werd er zwak gestart. Veel fouten en ze kwamen er niet in. Een donderspeech van coach Rinie na 0-2 in games deed wonderen, met 11-6, 11-7 en 11-6 werd het derde punt binnengehaald. Toen in de laatste pot voor de pauze Erik al heel snel op 2-0 voor kwam tegen Tim leek de buit al bijna binnen. Leek, want Tim rechtte zijn rug en trok de wedstrijd naar zich toe. Toen na de pauze Romano in vier games verloor van Floris was de voorsprong weg. Nou ja weg, het staat 3-3 maar SKF staat nog wel een game voor.

Finale dubbel
(Belangrijke overwinning in het dubbel)

Douwe tegen Gabriëlius werd een schaakspel, iets dat Douwe duidelijk beter beheerst. In vier games versloeg hij zijn tegenstander. We staan weer voor! Dan Erik tegen Floris, keihard werken, maar het lukte gewoon niet. Bij een 0-2 achterstand ging Erik wat meer alles of niets spelen, wat erg goed werkte. De game werd met 11-4 gewonnen, een hele belangrijke game bleek achteraf. De wedstrijd ging wel in vieren verloren. 4-4 en nog steeds een game voor. Wanneer Douwe in drie games zou winnen van Tim dan hoeft de laatste wedstrijd niet meer gespeeld te worden en dan is het kampioenschap een feit. Douwe wist wat hij moest doen en bleef heel erg koel. De eerste twee games werden dik gewonnen. In de derde leek er nog wat spanning te komen, zo ook bij het publiek. Extra trommelen, toeteren en zingen werd vooraf al door Douwe gevraagd en dat werd natuurlijk gedaan. Douwe zette een mooie serie in en kreeg op 10-5 zijn eerste kampioenspunt. Helaas ging deze verloren, maar een felle backhandopening werd vervolgens door Tim over de tafel geslagen. SKF IS LANDSKAMPIOEN BIJ DE JEUGD!!!! Het publiek klom over de hekjes en het feest barstte nu echt los!

finale Douwe
(grote man Douwe met drie zeges!)

Douwe, Romano, Erik en Thijs van harte proficiat! Het hele seizoen hebben we van jullie genoten, we zijn oprecht trots op hoe jullie zaterdag de clubkleuren van SKF hebben verdedigd. Jullie zijn voorbeelden voor alle SKF jeugd en straalden zoals zo vaak fanatisme en plezier uit. En natuurlijk ook Rinie Kling die iedere week weer jullie op scherp zette en een belangrijke rol vervulde in deze finale. Maar de weg naar dit seizoen was natuurlijk lang en daarbij natuurlijk ook de felicitaties aan iedereen die een rol heeft betekent in jullie ontwikkeling. Dus aan alle coaches en trainers die met jullie hebben mogen werken of dat nog steeds doen, top gedaan en de felicitaties zijn zeker ook aan jullie! En alle jeugdleden, selectieleden, senioren, ouders en het voltallig aanwezige bestuur, jullie hebben de goede keuze gemaakt om hierbij aanwezig te zijn! Dank aan de Stichting Toptafeltennis SKF voor hun bijdrage aan de bus. Wat hebben we genoten met z’n allen! Dus nog een keer met z’n allen……. ALLE ROOIE VLIEGEN…. HEUJ HEUJ HEUJ!

SKF kampioen
(LANDSKAMPIOEN jeugd 2017: SKF!!!)