De 9e editie van het Valleitoernooi is dit jaar gewonnen door ttv Rhenus uit Rhenen. In 2014 had Rhenus ook gewonnen, dus dit was hun 2e keer: heel goed voor zo’n relatief kleine vereniging. Shot behaalde wederom een mooie 2e plek, met name door de uitstekende resultaten bij de recreanten: Shot werd 1e bij het recreantentoernooi en 4e bij het toernooi bij competitiespelers. Foto’s van dit toernooi zijn  te vinden op en te downloaden vanaf de website van Shot: https://ttvshot.nl/

De organisatie was weer in handen van Gina van Poolen vanuit SKF, Wim van Ooijen vanuit Bit en mijzelf vanuit Shot. In totaal deden 68 spelers mee, waarvan 26 recreanten en 42 competitiespelers; het jeugdtoernooi werd helaas afgelast omdat er dit jaar te weinig inschrijvingen waren. Shot was vertegenwoordigd met maar liefst 8 recreanten (een record) en 18 competitiespelers, waarvan 1 jeugdspeler (Owen van Mierlo) omdat die niet bij de jeugd kon meedoen. Van de studentenvereniging De Stuitert had zich helaas (weer) niemand aangemeld.

Woensdagavond 15 januari was het recreantentoernooi bij Bit in Ede. De 26 deelnemers kwamen van Bit (13), SKF (5) en Shot (8). Vorig jaar had SKF dit deeltoernooi gewonnen: hoe zou het dit jaar gaan? Van Shot deden mee: Joop van Raaij, Jan van der Ham, Wim Lieftink, Anne Boltjes, Louis Bouten, Bas Kuipers Chaozhi Zheng en Art Dewulf. Voor 5 van deze spelers was het de allereerste keer dat ze buiten Shot wedstrijden speelden. De recreanten waren op sterkte ingeschat in 3 klassen. Joop en Jan kwamen uit in de sterkste klasse A (12 spelers verdeeld over 2 poules); Wim, Louis en Anne in poule B (7 spelers), en Bas, Chaozhi en Art in poule C (7 spelers). Er werd gespeeld om de best-of-3 sets en zoals gebruikelijk bij het Valleitoernooi telde elke gewonnen partij in deze poule fase mee voor de eindstand. Bas wist heel mooi al zijn wedstrijden te winnen (6 punten voor Shot), maar ook de andere beginners Art (4 punten) en Chaozhi (3 punten) deden het heel erg goed! In poule B werd ook heel hard en met veel plezier gestreden om de punten, en ook hier haalde Shot een mooi resultaat, met de 2e plaats voor Wim (5 punten), de 3e  voor Louis (4 punten) en de 5e voor Anne (2 punten). Heel goed gedaan, mannen! Vooral petje af voor onze 5 beginnende recreanten. De meer ervaren recreantspelers Joop en Jan moesten er ook hard aan trekken in hun zware poules. Maar uiteindelijk wist Joop met 5 winstpunten toch weer heel mooi 1e te worden in zijn poule A1 en Jan met 4 winstpunten 2e, op onderling resultaat na puntentelling, in poule A2. In de kruisfinale moest Jan het daarom opnemen tegen Joop, regerend en veelvoudig kampioen bij de recreanten;  er zou dus sowieso 1 Shotter in de finale staan! Joop wist deze halve finale in 2 sets te winnen en mocht het vervolgens in de finale opnemen tegen Ton Lindeboom van ttv Bit. Na de 1e set verloren te hebben, moest Joop er echt een tandje bij zetten om uiteindelijk met zijn standvastige verdediging toch met 2-1 in sets deze zinderende finale te winnen. Dus Joop werd alweer 1e bij de recreanten: heel goed gedaan Joop! En met alle mooie overwinningen van onze 8 recreanten werd Shot met 71.7% winst overtuigend kampioen van dit deeltoernooi. Gefeliciteerd mannen, een geweldig resultaat! De 2e plek ging naar SKF (48% winst) en gastvereniging Bit werd 3e (37% winst). Een ander verslag van dit recreantentoernooi is inmiddels ook geschreven door Wim van Ooijen van Bit en te lezen op de website van Bit: https://www.ttvbit.nl.

Op vrijdagavond 17 januari hadden zich 42 leden van alle 5 verenigingen bij Shot het toernooi van de senior-competitiespelers opgegeven. Vanaf 19 uur druppelden de spelers binnen, welkom geheten met koffie of thee en speculaasjes door barvrijwilligers van Shot voor deze avond: Anneke Rot en Marcel Kop. De deelnemers waren zoveel mogelijk op speelsterkte (ELO-rating) ingedeeld in 8 poules, waarbij getracht was te voorkomen dat er veel spelers van dezelfde vereniging in dezelfde poule zouden spelen. Voor Shot speelden 18 leden mee: Narda en Alex in poule 1; Ric, Anatolj en Johan van de Pol  in poule 2; André, Jeroen, Ed en Aard in poule 3; Sietse en Wilco in poule 4; Baira in poule 5; Anneke Smidt in poule 6; Roland in poule & en Helma, Erik en Owen in poule 8. Gedurende de hele avond werd er weer zeer fanatiek, maar vooral enthousiast en heel sportief gestreden om de eer, de 1e en 2e plaats in elke poule, en de punten voor de eigen vereniging. Tussendoor zorgden Anneke Rot en Marcel er voor dat de deelnemers hapjes en hun benodigde drinken kregen. Nadat omstreeks 23:30 uur de laatste uitslagen binnen waren en verwerkt konden Wim en Ric met de prijsuitreiking beginnen. Shot had het dit jaar goed gedaan, met een 2e plaats in hun poules voor Helma, André en Alex, en zelfs 1e plaats voor Marijn, Baira en Jeroen. Het gemiddelde percentage winst voor Shot was net onder het gemiddelde: 48.7%, waarmee Shot boven SKF op de 4e plek eindigde. De overduidelijke winnaar van deze avond was Rhenus met maar liefst 75% winst: van harte gefeliciteerd Nataschja, Philip, Johannes, Adriaan en Gerbrand! Bit werd netjes 2e  (53,9%) en Kracht&Vriendschap 3e (50,0%).

En dan tenslotte de einduitslag van deze editie van het Valleitoernooi, op grond van het winstpercentage van alle deelnemers per vereniging. Vanwege de zeer hoge score op het senioren-competitietoernooi werd Rhenus ook algeheel winnaar (75% winst), gevolgd door Shot (57.3%) en Kracht&Vriendschap (50,0%). Nogmaals van harte gefeliciteerd Rhenus, de grote beker is na 6 jaar weer terug in Rhenen.

Verslag geschreven door Ric de Vos van ttv SHOT