Als het even kan wordt het clubkampioenschap voor de SKF-recreanten, het oliebollentoernooi, gespeeld op de laatste woensdag van het jaar. Dit jaar viel dit samen met eerste Kerstdag, dus moest er een alternatieve datum worden gezocht. Na wat wikken en wegen, en de welwillende medewerking van de reguliere gebruikers van de zaal op die dag, zijn we uitgekomen op maandag 30 december. Misschien dat deze dag toch wat ongelukkig gekozen is, misschien om andere redenen, maar het aantal inschrijvingen was dit jaar aanmerkelijk lager dan wat we de afgelopen jaren gewend waren.
Nadat één van de deelnemers even telefonisch herinnerd moest worden aan zijn inschrijving en een ander, die zich eerst geblesseerd had afgemeld, toch bereid was mee te doen, konden we met enige vertraging tegen half 9 toch met 10 man, verdeeld over twee poules van 5, van start. In beide poules ontbrandde direct een spannende strijd en waren verrassende uitslagen niet van de lucht.
Toen tegen 10 uur de kruitdampen waren opgetrokken bleek poule I te zijn gewonnen door John van Schaik, ondanks zijn nederlaag tegen Dick Wesselo. De nummers twee en drie in deze poule hadden een gelijk aantal punten, waardoor het onderlinge resultaat de beslissing moest brengen. Dit pakte uit in het voordeel van Lars van de Lagemaat, die tweede werd. De derde plaats ging naar Wim Wesselo. De ranglijst in poule I werd afgesloten door Gert-Jan v.d. Wal (4e) en Dick Wesselo (5e).
In poule II waren Gert Schot en Robert de Bruin duidelijk een maatje te groot voor de drie anderen. De onderlinge strijd tussen hen beiden werd in het voordeel van Robert beslist, maar Gert ging er toch met de poulewinst vandoor. Voorafgaand aan de laatste speelronde kon het voor de plaatsen 3, 4 en 5 nog alle kanten uit. Doordat hij in de onderlinge partij met 3-0 aan het langste eind trok, werd Gijs Hendriksen derde en bleef Kees van Harten op de vijfde plaats steken. Luc Hooghwerff wist zich van de vierde plaats in poule II te verzekeren.
Om ongeveer 10 uur werd het toernooi voortgezet met de kruisfinales. Hierin bleken de spelers uit poule I, John en Lars, sterker dan hun tegenstanders uit poule II. John en Lars wonnen beiden met 2-0 van resp. Robert en Gert. De strijd om de derde plek was een kopie van de eerder gespeelde poulewedstrijd tussen Gert en Robert: wederom won Robert met 2-1. Nadat verder alle partijen gespeeld waren konden we ons opmaken voor de grote finale tussen John en Lars. Ook zij hadden elkaar al in de poulefase getroffen, waarbij John met 3-0 aan het langste eind had getrokken. De finale was echter andere koek; na telkens weer wisselden kansen en een tussenstand van 1-1 in sets, moest de derde set de beslissing brengen. Misschien enigszins verassend, maar daardoor zeker niet minder verdiend, wist Lars deze met 11-8 naar zich toe te trekken. Natuurlijk ontving Lars als toernooiwinnaar een fraaie beker; daarnaast mag hij zich een jaar lang de trotse beheerder van de wisseltrofee noemen!
Voor de liefhebbers van cijfers hieronder nog wat bijzonderheden over deze, mede door de verzorging door onze barman Florian, zeer geslaagde avond:
– Speler met de meeste gewonnen partijen Robert (5 uit 6)
– Speler met de meeste gewonnen sets John (12 uit 17)
– Speler met de meeste gescoorde punten Gert (184 in 17 sets)