Een goed voornemen voor het nieuwe jaar? Doe mee aan IkPas

Alcoholgebruik 30 dagen op pauze, leidt tot minder drinken op lange termijn

FrisValley – het regionale alcoholmatigingsproject van de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen – doet in januari 2019 mee aan IkPas, de landelijke campagne om 30 dagen alcohol te laten staan. Durft u de uitdaging aan? Doe mee! Inwoners – maar ook bedrijven, organisaties en (sport)verenigingen – kunnen zich vanaf dit moment inschrijven op www.ikpas.nl/inschrijven.

Nederland start het nieuwe jaar met IkPas. Dat is een succesvolle campagne waarmee afgelopen jaren deelnemers hun alcoholgebruik op pauze zetten. Op 1 januari 2019 start een 30-dagen campagne. Ook in FrisValley kunnen mensen de uitdaging aangaan en 30 dagen geen alcohol drinken. Tijdelijk je alcoholgebruik op pauze zetten, zorgt ervoor dat je zicht houdt op de functie van alcohol in jouw leven en zorgt ervoor dat veel deelnemers zich ook op langere termijn beter voelen en minder alcohol drinken. Iedereen die wil meedoen, kan zich aanmelden via ikpas.nl/inschrijven.

Wat levert IkPas op?

Mensen die de afgelopen jaren meededen aan IkPas, merken verschillende positieve effecten van het op pauze zetten van hun alcoholgebruik. Het bespaart geld, je krijgt een betere huid maar belangrijker is het positieve effect op hoe mensen zich voelen. Niet alleen tijdens de campagne: meer dan de helft van de deelnemers voelde zich ook na zes maanden lichamelijk én mentaal fitter. Bovendien sliep bijna 45% structureel beter. Uitgebreide informatie over alle resultaten in 2018 staat op www.ikpas.nl.

IkPas 2019

IkPas is een jaarlijks terugkerende actie, die wordt georganiseerd door Stichting Positieve Leefstijl met ondersteuning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. IkPas is de Nederlandse vertaling van campagnes die ook in veel andere landen wordt gehouden: Dry January in Engeland, Tournee Minerale in België en OcSober in Australië. Allen hebben ze een soortgelijke insteek: een fris begin van het nieuwe jaar en de uitdaging die je met jezelf aangaat. Onder de paraplu van IkPas voeren gemeenten, GGD’s, Verslavingszorg en steeds meer bedrijven in Nederland de actie lokaal en regionaal uit.

Op 1 januari start de 30-dagen campagne. Daarnaast is er – net als vorig jaar – tijdens de vastenperiode een 40-dagen campagne. Deze start op 6 maart. Inschrijven voor de eerste campagne kan vanaf nu via ikpas.nl/inschrijven.