Verslag landelijke teams 26 en 27 november 2016

Afgelopen weekend speelden de landelijke herenteams een uitwedstrijd en kwamen de dames op zondag in Leiden in actie tegen Scylla. Voor heren 2 en 4 was het een succesvol weekend. De overige teams moesten een nederlaag incasseren.

Eredivisie: Dames 1 – Scylla (2-4)
Een pijnlijk verlies voor de dames. Zowel bij SKF als Scylla ontbrak de kopvrouw. Jasminka Oeij had een ongelukkige dag en verloor in vijf games van zowel Marie Depuydt als Marlotte Staps. Brenda Vonk verloor verrassend haar eerste wedstrijd in vijf games van Esmee van Marwijk maar won wel haar tweede wedstrijd tegen Depuydt. Kapo Yu verloor van Staps maar wist haar tweede wedstrijd tegen Van Marwijk wel in winst om te zetten. In de tussenstand blijft SKF de nummer drie en Scylla volgt op vier punten. De competitie gaat pas in 2017 weer verder, het definitieve programma is nog niet bekend.

1e Divisie B: Heren 1 – Scylla 2 (4-6)
SKF kon geen beroep doen op Pim Mostert en Brenda Vonk en speelde daarom met invaller Wouter Aangeenbrug. Hij kon niet tot winst komen tegen Kim Vermaas en Joost van Santen maar speelde een spannende wedstrijd tegen Tiis van de Werf die nipt verloren ging. Dicky de Jong en Pieter van den Berg kwamen tekort tegen Vermaas maar wonnen wel hun wedstrijden tegen Van Santen en Van der Werf. Het dubbelspel werd door De Jong en Aangeenbrug verloren waardoor SKF met vier punten huiswaarts keerde. Met nog één wedstrijd te gaan is handhaving in de eerste divisie slechts in theorie nog mogelijk. SKF heeft echter een achterstand van zeven punten op nummer vier Scylla waardoor degradatie vrijwel zeker is.

2e Divisie: Heren 2 – Red Stars 1 (8-2)
Tegenstander Red Stars kon geen beroep doen op kopman Ronald Bogaard en trad aan met invaller Robert van den Bosch. Zowel Yorick Schurink, Rouke Bosma als Tali Cohen wisten van Van den Bosch te winnen. Rouke Bosma won tevens van Frank van der Vleuten en Tom Thijssen. Schurink won zijn wedstrijd van Thijssen in de vijfde game maar verloor nipt van Van Vleuten. Cohen verloor van Thijssen maar kende weinig moeite met Van der Vleuten. Doordat ook het dubbelspel door Bosma en Cohen in winst werd omgezet was de 8-2 overwinning een feit. In deze spannende poule heeft SKF handhaving nu alsnog binnen handbereik, stevent De Veluwe alsnog af op de titel en trekken Never Despair en Avanti vermoedelijk aan het kortste eind.

2e Divisie: Heren 3 – US 1 (2-8)
Het derde team is na dit weekend officieel gedegradeerd uit de tweede divisie. Marc van den Berg kon in deze wedstrijd niet tot winst komen en verloor zowel van Tycho Dekkers, Jean Paul Montanus als Pieter Danes. Edwin Vonk verloor van Montanus en Danes maar won wel zijn wedstrijd tegen Dekkers. Jeffrey Vonk voegde daar één punt aan toe door Montanus te verslaan. Doordat het dubbelspel verloren ging werd de eindstand op 8-2 bepaald. De heren van US kunnen de titel niet meer ontgaan en konden het kampioenschap één wedstrijd voor het einde al vieren. De heren van SKF komen volgend seizoen uit in de derde divisie.

3e Divisie: Heren 4 – Red Star ’58 1 (8-2)
Het vierde herenteam won met 8-2 van Red Star ’58 en heeft nog een kleine kans op de titel in de derde divisie. Ian de Graaf bleef ongeslagen en won van Rene Vrins, Vincent van Kuijck en Coen van de Hout. Max van Amerongen won van Van Kuijck en Vrins maar verloor van Van de Hout. Etienne Bruinekreeft won twee partijen maar verloor de laatste wedstrijd van de avond van Van Kuijck. Het dubbelspel werd in winst omgezet. Volgende week wacht de thuiswedstrijd tegen nummer zes HTTV-070. De achterstand op koploper Avanti 3 bedraagt drie punten en zij treden volgende week aan tegen de nummer drie, Amstelveen.