Van de voorzitter

De laatste “Van de Voorzitter” van 2020

Beste leden en spelers van SKF,

In de afgelopen maanden heb ik veel contacten gehad met andere verenigingen in Veenendaal.
Het uitwisselen van ervaringen is heel leerzaam. De meesten waren zeer positief over de houding van de leden. Het overgrote deel begrijpt dat een vereniging zoals de onze niet kan blijven bestaan als leden hun lidmaatschap opzeggen en daarna weer lid worden als deze moeilijke periode achter de rug is. Wij zijn derhalve zeer dankbaar voor iedereen die ons blijft steunen en contributie blijft betalen, zodat SKF (wij dus met z’n allen) nog lang kan blijven voortbestaan.

Ook een zeer hartelijk dank is op z’n plaats aan al onze sponsoren die ons in deze tijd vrijwel zonder uitzondering zijn blijven steunen. Dit geeft ons vertrouwen in de toekomst.

Niemand zal 2020 snel vergeten. Economisch ging het goed, weinig werkeloosheid en sportief zou het ook een goed jaar worden. Maar voordat we het wisten was het maart en ineens werd alles anders.
De meesten van ons hadden nog nooit van het begrip “lockdown” gehoord. Maar we kwamen er niet omheen, de coronacrisis was een feit.

Veel ging dicht, wc-papier werd gehamsterd en mensen gingen thuis werken met schreeuwende kinderen op de achtergrond die niet naar school konden.
Mensen werden ziek van het coronavirus en er stierven mensen aan de gevolgen van besmettingen.
Ook de sport werd getroffen en wij moesten onze zaal uiteindelijk voor meer dan 5 maanden sluiten.
Door deze maatregelen ging het gelukkig de goede kant uit en werden in oktober een groot aantal maatregelen teruggedraaid. Sporten mocht weer. De bar mocht dan wel niet open, maar we konden gelukkig weer trainen en spelen.
Helaas voor ons als sporter, maar zeker ook voor de hele samenleving, bleek de vreugde van korte duur.  Het aantal besmettingen liep weer snel op. De regering reageerde daarom vorige week met het aanscherpen van de maatregelen om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Wederom moest onze zaal dicht. Tot en met 19 januari 2021 mogen we niet meer spelen.

Is dit nu een verloren jaar? Zijn we treurig of teleurgesteld? Hierop zijn moeilijk antwoorden te geven. Iedereen ervaart de huidige omstandigheden op zijn of haar manier. Als je getroffen wordt door deze
crisis en je hebt je baan verloren, zul je ongetwijfeld anders naar dit jaar kijken dan bijvoorbeeld  verkopers van buitenzwembaden, die deze zomer goede zaken hebben gedaan. Ook topsporters zullen hun gevoelens hebben over het vele uitstellen van sportevenementen. Voor SKF is het ook een onrustig jaar geworden. Hoe ga je om met je leden, de financiën, geplande toernooien en met de vele sportieve activiteiten die we graag hadden georganiseerd dit jaar? Als bestuur hebben we getracht het leed
zoveel mogelijk te beperken. Maar de huidige situatie is zoals hij is en ik denk dat de meesten van ons uitkijken naar het moment dat er gevaccineerd kan gaan worden. Als we daarmee het virus kunnen laten
verdwijnen, kunnen we terugkeren naar “de goede oude tijd”.

Laten we vooruit kijken, maar ons ook realiseren dat wij in Nederland het nog niet zo slecht hebben. Je kan overal iets over zeggen, maar het geluk dat we hebben om in een welvarend land te leven moeten we niet vergeten. In veel andere landen hebben mensen het veel slechter en ziet de toekomst er voor hen vaak beroerd uit.

Geniet van de komende feestdagen, houd je aan de regels, maak er een (klein) feestje van, dan komt het licht aan het einde van de tunnel sneller dan we denken.

Namens het bestuur wens ik iedereen hele mooie kerstdagen en een mooie jaarwisseling toe. Blijf gezond, voor jezelf en anderen!

Marc Sassenus
(Voorzitter TTV-SKF)