Stichting Toptafeltennis SKF opgeheven

De Stichting Toptafeltennis SKF houdt op 1 juli 2018 op te bestaan. Het bestuur en de sponsors van de stichting kijken terug op zes succesvolle jaren.

De Stichting Toptafeltennis SKF is in 2012 opgericht om de activiteiten van de tafeltennisvereniging SKF in de breedste zin van het woord te ondersteunen. Hierbij lag de focus op Dames 1, met waar mogelijk ook een bijdrage aan Heren 1. Wij zijn met elkaar een avontuur aangegaan. We wisten wel wat we wilden, maar niet of we daarin zouden slagen. Er zijn in de tafeltenniswereld niet veel vergelijkbare voorbeelden. We hebben het op onze manier gedaan. De stichting heeft de mogelijkheden geboden tot het samenbrengen en verbinden van mensen, vereniging, bedrijven en activiteiten. Prestatiesport verbinden met breedtesport en oog voor wat er in de sportwereld en in Veenendaal om ons heen gebeurt. Het leidde tot het vormen van een businessclub genaamd “Table Talk”.

Prestaties die er in de afgelopen jaren uitsprongen zijn: dames 1 werd in de jaren 2014-2016 3 x 2e

in de strijd om het landskampioenschap (met de supportersbus naar Hilversum); 5 x 2e in de strijd om de nationale beker, diverse successen op NK’s; de heren promoveerden in het najaar van 2014 naar de eredivisie B, waardoor voor het eerst in de geschiedenis van SKF in het voorjaar van 2015 twee teams in de eredivisie speelden. Tenslotte meerdere nominaties voor de sportploeg van het jaar in Veenendaal. Dit resulteerde in 2012 tot een verkiezing.

De stichting heeft waar mogelijk de publiciteit gezocht. Wat cijfers: er is 60 x een nieuwsflits uitgebracht; 50 advertenties geplaatst met medewerking van de Veenendaalse Krant en er zijn 20 netwerkevents georganiseerd. Op verschillende momenten is door de stichting een bijdrage aan de vereniging gegeven door training te geven aan de jeugd, door wedstrijden van de maand te organiseren en door een ledenwerfactie.

Er was niet alleen aandacht voor het sportieve aspect. De stichting zag het Jeugdsportfonds als een mooie invulling van maatschappelijk verantwoord presteren. In totaal is € 7.000,–, aan het Jeugdsportfonds afgedragen. Hiervan hebben ruim 30 kinderen een jaar lang kunnen sporten.

In het afgelopen jaar is op verschillende momenten met sponsoren, speelsters, bestuur van de vereniging en als bestuur onderling gesproken over ons bestaansrecht. De toegevoegde waarde van de stichting moest aantoonbaar zijn. Hiervan waren we uiteindelijk niet langer overtuigd.

Wij hebben, vooral dankzij de sponsoren van de stichting, tot het laatst toe aan onze verplichtingen richting dames 1 kunnen voldoen. Volgens afspraak hebben wij kunnen zorgen voor een “zachte landing”. Daarnaast was het mogelijk een gebaar richting de vereniging te maken. De stichting heeft de aanschaf van een nieuwe wedstrijdtafel voor dames 1/heren 1 (€ 800,–) mogelijk gemaakt en een bijdrage van € 500,– gegeven voor de viering van het 70 jarig bestaan van SKF in januari 2019.

In totaal hebben 30 sponsoren de stichting ondersteund. Meerdere vanaf het begin in 2012! Wij zijn hen en alle andere betrokkenen bij de stichting heel erg dankbaar dat wij in staat zijn geweest de doelstellingen te realiseren.

Gert Albers

Gert de Man